دسته بندی نشده

تفاوت RGB و CMYK

برای خلق یک طرح گرافیکی اصولی و حرفه ای، مهم است که تفاوت بین حالت های رنگی RGB و CMYK را بدانید تا بتوانید هر مرحله از فرآیند طراحی را برنامه ریزی و بهینه کنید. رعایت نکردن مود رنگی می‌تواند پروژه طراحی گرافیکی شما را شکست دهد.

به عنوان یک طراح گرافیک، مستلزم آن است که حداقل تا حدودی با دو مدل رنگ رایج آشنا باشید:

 RGB قرمز، سبز، آبی (red, green, blue) و  CMYK (فیروزه ای، سرخابی، زرد، سیاه) (cyan, magenta, yellow, black).

اساسا، RGB برای وب سایت ها و طرح های دیجیتال و الکترونیکی بهترین است، در حالی که CMYK برای مواد چاپی بهتر است. درک تفاوت RGB و CMYK بخش اساسی طراحی گرافیک موفق است. در اینجا کمک میکنیم تا موارد اصلی را یادبگیرید.

سیستم افزودنی و کاهنده

هدف ما رسیدن به رنگ سفید است:

 (افزودنی):RGB

در سیستم رنگ RGB  وقتی ما به رنگ سفید میرسیم که شدت ترکیب  رنگ هارا افزایش میدهیم، چون این سیستم رنگی از نور تشکیل شده است. RGBاز رنگ سفید به عنوان ترکیبی از تمام رنگ های اصلی و ازسیاه به عنوان عدم وجود نور استفاده می کند.

(کاهنده):CMYK

در سیستم رنگ CMYK زمانی به رنگ سفید میرسیم که دیگر رنگی وجود نداشته باشد.CMYKاز رنگ سفید به عنوان رنگ طبیعی پس زمینه چاپ و سیاه به عنوان ترکیبی از جوهرهای رنگی استفاده می کند.

 “اگر شما برای طرح های چاپی از سیستم رنگی  RGB استفاده کنید قطعا بعد از چاپ به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.”

کاربرد CMYK  و RGB

 طراحان گرافیک و ارائه دهندگان چاپ از مدل رنگی RGB برای هر نوع رسانه ای که نور را منتقل می کند، مانند صفحه نمایش کامپیوتر، استفاده می کنند. مانند (طراحی پست اینستاگرام ، پوستر های دیجیتالی، بنر های سایت و…).

RGB  برای طراحی طرح های دیجیتال ایده آل است زیرا این رسانه ها رنگ را به صورت نور قرمز، سبز یا آبی ساطع می کنند.

در مدل رنگی RGB، پیکسل‌ها در یک مانیتور دیجیتال – اگر با ذره بین مشاهده شوند – هر سه رنگ قرمز، سبز یا آبی موجود هستند.

نور سفید ساطع شده از صفحه نمایش، سه رنگ روی شبکیه چشم را با هم ترکیب می کند تا طیف وسیعی از رنگ های دیگر را ایجاد کند. با RGB، هر چه دستگاه پرتوهای رنگ بیشتری ساطع کند، رنگ به سفید نزدیک‌تر می‌شود. با این حال عدم انتشار هیچ پرتویی منجر به رنگ سیاه می شود.

این برعکس نحوه کار CYMK است .

برای مواد چاپی بهترین  انتخاب است زیرا رسانه های چاپی از جوهرهای رنگی برای چاپ طرح استفاده می کنند. مانند(بروشور، بیلبورد، کارت ویزیت و…)

CMYK رنگ ها را از سفید طبیعی کم می کند و آنها را به رنگدانه یا رنگ تبدیل می کند. سپس چاپگرها این رنگدانه‌ها را روی کاغذ در نقاط ریز فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه قرار می‌دهند، تا به رنگ‌های انتخاب شده برسد.

با CYMK، هرچه جوهر رنگی بیشتری در صفحه قرار گیرد، رنگ به سیاهی نزدیک‌تر می‌شود. با کم کردن جوهرهای CMYK یا رنگ اصلی کاغذ یا پس زمینه ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *