دسته بندی نشده

لاراول و شروع کار با آن

فریمورک لاراول

 

فریمورک لاراول

این روزها کار با یک فریمورک تحت وب به یک ضرورت تبدیل شده است. لاراول محبوب‌ترین فریمورک PHP و یکی از بهترین فریمورک های تحت وب است که در سال 2011 توسط تیلور اتول ارائه شد.

چرا لاراول؟

توسعه وب توسعه وب

پاسخ به این سوال آسان است؛ لاراول کار با PHP و توسعه وب را ساده می‌کند. شاید شما فریمورک های دیگر تحت وب که رقبای این فریمورک محسوب میشوند را انتخاب کنید، ولی اگر با PHP کار کرده باشید حتماً عاشق لاراول می‌شوید.

لاراول کارهای تکراری را به حداقل‌ترین مقدار می‌رساند. با استفاده از امکاناتی که فریمورک در اختیار شما گذشته است، میتوانید به سادگی فشردن یک دکمه برای پروژه وب خودتان سیستم احراز هویت اضافه کنید.

با Eloquent ORM کوئری کردن و ارتباط با پایگاه داده به ساده ترین و راحت ترین کار تبدیل می‌شود. با استفاده از صف ها (Queues) می‌توانید کارهایی که زیاد نیازمند انجام سریع نیستند مثل فرستادن ایمیل را به راحتی انجام دهید.

آشنایی بیشتر با لاراول

لاراول از معماری  MVC یا Model View Controller استفاده می‌کند:

Model

به صورت کلی میتوان گفت این بخش وظیفه مدیریت داده ها را برعهده دارد. در واقع این مولفه به عنوان یک رابط کاربری به داده های موجود در پایگاه داده دسترسی دارد . مدل‌ها به شما اجازه می دهند بدون درگیر شدن با پیچیدگی های پایگاه داده خود به آسانی با داده های خود ارتباط برقرار کنید و به آنها دسترسی داشته باشید.

View

همانطور که از نامش هم پیداست این بخش مربوط به ظاهر سایت است که وظیفه برقراری ارتباط با کاربر (client)، گرفتن داده از کاربر و نمایش داده های آماده به کاربر است. این بخش درگیر منطق برنامه نخواهد بود و صرفا با ظاهر سایت سر و کار دارد.

CONTROLLER

این بخش را در واقع میتوان واسطی بین MODEL و VIEW دانست که منطق برنامه نیز در همین بخش جای گرفته است. به عنوان مثال وقتی شما درخواستی را برای سایت ارسال میکنید این درخواست از طریق بخش VIEW به CONTROLLER ارسال میشود. و تمام کارهای پردازش و عملیات های منطقی در همین بخش CONTROLLER صورت میگیرد، اگر نیاز بود CONTROLLER با بخش MODEL ارتباط میگیرد و با دریافت داده ها و پردازش و عملیات روی آنها، آن را به VIEW فرستاده تا برای شما به نمایش گذاشته شود.

سرعت در لاراول

لوگو لاراول

کدنویسی با این فریمورک آسان است. با نوشتن کد های کوتاه و مفهومی میتوانید سرعت کدنویسی و توسعه پروژه خود را بالا ببرید. لاراول با هر به‌روز‌رسانی امکانات جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و امکانات قبلی را بهبود میبخشد.

این فریمورک توسعه تیمی را با استفاده از متد هایی که ارائه کرده، آسان‌تر کرده است. توسعه دهندگان لاراول پس از آشنایی با امکانات و ابزار ها و پکیج های لاراول به سادگی می‌توانند بر روی یک پروژه به صورت تیمی کار کنند.

هم اکنون نسخه لاراول 8 یکی از پرکاربردترین نسخه های آن است. لاراول 9 که دو هفته پیش از زمان نوشته شدن این نوشته عرضه شد با امکانات جدیدتر و بهبودیافته‌تر در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته.

ویژگی های دیگر

Blade بلید

لاراول حاوی یک موتور قالب یا Template Engine به نام Blade است. بلید کار با ظاهر و کد های سمت کاربر یا فرانت-اند را سهولت می‌بخشد. با بلید می‌توانید صفحات خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید.

Routing مسیردهی لاراول

سیستم مسیردهی به شما این امکان را می‌دهد که مسیر های وبسایتتان را مدیریت و تعریف کنید. با استفاده از آن میتوانید middleware هایی که تعریف خواهید کرد را برای مدیریت سطوح دسترسی و کارهای دیگر به کار ببرید.

Composer مدیریت نیازمندی ها در لاراول

برای مدیریت نیازمندی ها (Dependency Management) در این فریمورک از Composer استفاده میشود. Composer یک ابزار برای مدیریت نیازمندی های PHP است.

  • Authentication یا احراز هویت
  • Validation یا اعتبارسنجی اطلاعات
  • Authorization یا تعیین سطوح دسترسی
  • Hashing یا کدگذاری و هش کردن اطلاعات
  • Pagination صفحه بندی
  • Email یا ارسال ایمیل

 و… از دیگر امکانات لاراول هستند که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته.

جهت آشنایی بیشتر می‌توانید به وبسایت لاراول مراجعه کنید. همچنین برای شروع کار و نصب لاراول به این نوشته مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *