دسته بندی نشده

تجارت الکترونیک چیست و چه مزایایی دارد

با اطمینان می توان گفت تجارت الکترونیک به یکی از اساسی ترین بخش های جامعه ی کنونی ما و تمام دولت ها تبدیل شده است.
ما در این مقاله سعی داریم تا معایب و مزایای تجارت الکترونیک و اهمیت خرید و فروش اینترنتی را به صورت مختصر بررسی کنیم.
همچنین ما می خواهیم انواع تجارت الکترونیک را معرفی کرده و در مورد آن توضیح دهیم.

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک (E-Commerce) یعنی پرداخت پول به صورت اینترنتی در قبال دریافت کالا و یا خدمات است. به عبارتی دیگر هر فعالیتی که در بستر اینترنت انجام بگیرد و شامل خرید و فروش یا خدمات و یا تبادل اطلاعات باشد. تجارت الکترونیکی تنها شامل خرید فروش اینترنتی نیست و فناوری های قدیمی تری مثل تلکس و تله کپی را نیز در بردارد.

اهمیت تجارت الکترونیک

در سال های اخیر با توجه به شیوع کرونا در جوامع، مردم بیش از پیش به سمت خرید و فروش آنلاین روی آوردند. تعداد خریداران اینترنتی برای یک کسب و کار در مقایسه با خریداران به صورت تجارت های سنتی بیشتر است. در نتیجه بستر مناسبی برای کسب و کار های نوپا محسوب می شود.همچنین تجارت الکترونیک با توجه به سبک زندگی های امروزی جذاب تر است. البته همان طور که پیش تر اشاره شد تجارت الکترونیک تنها به خرید فروش خلاصه نمی شود و تمامی فعالیت های تجاری و اقتصادی که به صورت اینترنتی انجام می شود را شامل می شود.

مزایای تجارت الکترونیک

برای خریدار

راحتی خرید و فروش را می توان از اولین مزایای خرید و فروش آنلاین دانست. مشتری می تواند به راحتی تمامی سایت ها را جست و جو کند و کالا و خدمات مدنظر خود را دریافت کند. همچنین در معاملات آنلاین پول به صورت آنی جابه جا شده و کار وقت گیری نیست.

خرید مستقیم و بدون واسطه از دیگر مزایای خرید و فروش آنلاین محسوب می شود. با کاهش واسطه ها خریدار می تواند کالای مورد نظر خود را با قیمت بهتری در مقایسه با دیگر روش ها به دست آورد.

از دیگر مزایای تجارت الکترونیک می توان به گستره ی زیاد آن اشاره کرد که دست خریدار را در انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باز تر از قبل قرار می دهد.

برای خدمات دهنده

در خرید و فروش آنلاین خدمات دهنده با کمترین سرمایه می تواند بیشترین سود را کرده باشد. چرا که برای ایجاد یک فروشگاه در اینترنت سرمایه ی چندانی نمی خواهد.

قلمرو خرید و فروش اینترنتی می تواند نامحدود باشد. هر کس می تواند با تبلیغات و یا روش های دیگر تجارت خود را گسترش دهد و از بُعد شهر و استان حتی کشور خارج شده و به صورت بین الملی به تجارت بپردازد.

محدودیت زمانی معنایی در این نوع تجارت ندارد و شخص می تواند در 24 ساعت شبانه روز و در تمام ایام هفته به خدمات دهی بپردازد.

معایب خرید و فروش الکترونیکی

ممکن است کالای مورد معامله کالای مدنظر ما نباشد. یعنی کالا از نظر کیفیت مطابق تصور ما نباشد. بهتر است هنگام خرید از گارانتی و روش عودت محصول در صورت نارضایتی اطلاع کافی داشته باشیم.

در این نوع تجارت مدت زمان دسترسی به محصول با توجه به نوع کالا یا خدمات ممکن است طولانی باشد.

یکی از اصلی ترین مشکلات در این عرصه را باید امنیت دانست. چرا که در برخی موارد هکر ها با به دست آوردن اطلاعات حساب خریداران به سوء استفاده از آن ها می پردازند.

پیشنهاد مطالعه : اهمیت لوگو سایت

انواع تجارت الکترونیک

ارتباط بنگاه و بنگاه B2B :

الگویی از تجارت که در آن معامله گران بنگاه ها هستند.

ارتباط بنگاه و مصرف کننده B2C :

تجارت مستقیم بین شرکت ها و مشتری ها را شامل می شود.

ارتباط مصرف کننده ها و شرکت ها C2B :

در این نوع معامله اشخاص حقیقی به لطف اینترنت محصولات و یا خدمات خود را به شرکت ها می فروشند.

ارتباط مصرف کننده با مصرف کننده C2C :

در این حالت خرید و فروش بین مصرف کنده ها صورت میگیرد.

ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی B2A :

ارتباطات تجاری بین شرکت ها و سازمان های دولتی. مثل پرداخت مالیات و عوارض.

ارتباط بیتن دولت و شهروندان G2C :

نوعی از تجارت بین دولت و توده مردم می باشد. بنگاه های اقتصادی ، موسسات دولتی و تمامی شهروندان.

ارتباط بین دولت ها G2G :

ارتباط تجاری بین دولت ها مثل واردات و صادرات از این نوع ارتباط می باشد.

سخن پایانی :

امروزه تجارت الکترونیک عضو جدایی ناپذیر زندگی بشری است. پس باید سعی کرد هر چه بهتر آن را یاد گرفت و استفاده کرد. در کنار تمامی مزایای آن باید سعی کنیم تا از دست افراد سودجو در امان باشیم. در هر چیز نداشتن علم کافی نسبت به آن و روش استفاده ازآن می تواند صدمات جبران ناپذیری به ما و تجارت ما وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *