در دنیای شگفت انگیز کنونی که همراه با رشد سریع تکنولوژی و اینترنت همراه است. این گسترش همراه با ارتقا در ابزارهای مورد استفاده برای کسبوکارها نیز بوده است. باتوجه به این امر، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال پا به عرصه بیزینسها گذاشته است و برای آن پیشرفت ارزشمند و قابل توجهی را ارائه میدهد.
اما به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ به معنای مجموعه فعالیتهایی است که برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات یک بیزینس، از ابزارهای آنلاین استفاده میکنند. گسترش پیوسته و دائمی این روند و ابزارها، از دلایل اهمیت و توجه ویژه ما به دیجیتال مارکتینگ است. در امتداد مقاله به بررسی انواع بازاریابی دیجیتال، آینده دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع دیجیتال مارکتینگ، میپردازیم.
تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟
مطمئنا تمام افرادی که دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند؛ با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند یا نهایتا حداقل یکبار این عبارت را شنیدهاند و با آن مواجه شدهاند. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، استراتژیهایی هستند که برای فروش و تبلیغات محصولات و خدمات به کار میروند و از ارکان اصلی هر کسبوکاری هستند. هدف از دیجیتال مارکتینگ، همان فعالیتهایی است که در بستر آنلاین صورت میگیرند تا برندها، خدمات و محصولات خود را معرفی و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند.
مقاله مرتبط حتما بخوانید: برندینگ چیست؟
انواع دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ نیز مانند سایر موارد مشابه خود دارای شاخهها و انواع متعددی است که هر کدام بسته به نیاز وقت در آن کسبوکار حاضر هستند تا به آن برند برای پیشرفت و موفقیت در دنیای دیجیتال کمک کنند. برخی از انواع مهم دیجیتال مارکتینگ:
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ از مؤثرترین و تاثیرگذار ترین متدهای ارتباط گیری با مخاطبان و انواع دیجیتال مارکتینگ است. این روش همانگونه که از اسمش پیداست از طریق ارسال ایمیلهای تبلیغاتی یا اطلاعاتی به لیستهای مخاطبین هدف، میتوانند ارتباط مستقیمی با مشتریان برقرار و فروش خود را چند برابر کنند.
بازاریابی موتورهای جستوجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستوجو یا به عبارتی همان SEM, به معنای استفاده از تبلیغات پولی در موتورهای جستجو مانند گوگل است. به وسیله این روش میتوان برند خود را در نتایج جستجو مشاهده نمود و به راحتی مخاطبان و مشتریهای بیشتری را جذی و برای کسبوکار خود جلب کرد.
مقاله مرتبط حتما بخوانید: سئو چیست؟
بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing)
تولید محتوای مرتبط و جذاب چقدر میتواند مشتریهای بیشتری برایتان جذب کند؟ معلوم است، خیلی زیاد!
بازاریابی مبتنی بر محتوا به تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و نگهداری مخاطبان اشاره دارد. این محتواها میتوانند شامل: وبلاگها، مقالات، ویدیوها، پادکستها و تمام فرمتهایی که میتوانند برای مخاطب جذابیت ایجاد کنند و مایه وفاداری آنها به برند شوند پس به این متد از انواع دیجیتال مارکتینگ دقت کنید.
بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
شبکههای اجتماعی، بهترین پلتفرمها برای دیجیتال مارکتینگ هستند. با استفاده از بازاریابی در شبکههای اجتماعی، میتوانید برند خود را معرفی و به تعداد مخاطبان و مشتریهای بیشتری دسترسی پیدا کنید و ارتباط مستقیم خود را با آنها حفظ کنید.
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی است که همراه با همکاری سایر افراد و یا شرکتها مختلف برای تبلیغات محصولات و خدمات، است. یعنی به عبارتی سایر شرکتهای، در ازای دریافت پورسانت به هدفهای تجاری شما کمک کرده و مایه ارتقا و مشترییابی مجموعه شما میشوند.
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
به هر جا که نگاه میکنید، در دست تمام افراد یک موبایل و تلفنهمراه مشاهده میکنید. این امر باعث شده است که بازاریابی موبایلی به یکی از روشهای بسیاز مؤثر در دیحیتال مارکتینگ تبدیل شود. این نوع از بازاریابی به وسیله پیامکها، اپلیکیشنها یا حتی تبلیغات درون برنامهای برای رسیدن و دستیابی به مشتریهای بیشتری است.
وبسایت مارکتینگ (Website Marketing)
وبسایت مارکتینگ از انواع دیجیتال مارکتینگ، مجموعه استراتژیهایی هستند که برای جذب و نگهداری بازدیدکنندگان سایت بکار میروند. این تکنیک به همراه بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO), طراحی تجربه کاربری(UX) و سایر ابزارهای مرتبط دارد.
مقاله مرتبط حتما بخوانید: چگونه فروش خود را افزایش دهیم؟
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی، هردو در یک نقطه به هم میرسند که هدف هردویشان(افزایش فروش و معرفی برند است.)
اما قسمت اصلی و حائز اهمیت، تفاوتهای این دو است. در بازاریابی سنتی، تبلیغات میتوانند به شکل تلویزیونی، رادیویی و یا حتی چاپی باشند. اما در بازاریابی دیجیتال از ابزارهای آنلاین مانند رسانههای اجتماعی، وبسایتها و تبلیغات آنلاین استفاده میشود. از مهمترین مزایا و بازوهای قوی بازاریابی دیجیتال، میتوانیم به مشاهده لحظهای نتایج فعالیتهای انجامی و تغییر سریعتر و راحتترشان اشاره کرد.
چرا به بازاریابی دیجیتال فکر کنیم؟
دقت در شناسایی مخاطبین و ارسال پیامهای هدفمند برای داشتن نمودار صعودی در یک بیزینس، از اهمیت وافری برخوردار است. بازاریابی دیجیتال دقیقا همین امکان را به کسبوکار شما میدهد یعنی میتوانید به راحتی و سنجیده، مخاطب هدفتان را انتخاب و اطلاعاتتان را تجزیه و تحلیل کنید. این امر باعث بهبود مستمر و دائمی کسبوکار است و راهی برای درخشش شما در میان رقبا ایجاد میکند.
دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم ؟ (نقشه راه دیجیتال مارکتینگ)
پس از دانستن پاسخ سوال، دیجیتال مارکتینگ چیست؛ حال سوال اصلی این است که، دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
ابتدا بایستی، بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کنید و بهترین کانالهای ارتباطی را برای دسترسی انتخاب کنید. سپس باید استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ مانند SEO, تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا به درستی اجرا و به طور پیدرپی عملکرد خود را ارزیابی کنید.
چشم انداز دیجیتال مارکتینگ در آینده( آینده دیجیتال ماکتینگ)
با سرعتی که در حال مشاهده در پیشروی دنیای دیجیتال مارکتینگ هستیم! مطمئنا در آینده، شاهد تغییرات و پیشرفتهای تکنولوژیک عظیمی در این دنیای شگفتانگیز(دیجیتال مارکتینگ) میشویم. روندهایی که حال با وجودشان، تحولات جذابی در این دنیا ایجاد کردهاند. شامل: هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، تجزیه و تحلیل اطلاعات، هستند، که قطعا این تحولات ادامه خواهد داشت. باتوجه به این موضوع، بایستی کسبوکار خود را برای استفاده از این قدرت عالی تکنولوژیها، آماده کنید تا بتوانید در میان رقبا بدرخشید!
افزایش فروش و شهرت کسبکارتان با روش روبهرو شدن شما با دنیای دیجیتال مارکتینگ، ارتباط مستقیمی دارد. پس برای موفقیت هرچه بیشتر و بهتر در بیزینس خود، روشهای تبلیغاتی آن را فراوش نکنید و از تک تک متدهای آن و انواع دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. به امید درخشش هرچه بیشتر و بهتر شما در کسبوکارتان!
قدرت کدام روش بیشتر است
روش های بازاریابی محتوایی و سئو بهترین روشی است که میتوانید جواب بهتری بگیرید. سئو به شما کمک می کند تا دیده شوید و تولید محتوای اصولی نیز به سئو کمک میکند. هرچقدر بیشتر در دسترس مخاطبان باشید فروش شما نیز بیشتر بوده و در نهایت بازدهی بالا میرود.
ما در زمینه تولید محتوا و سئوی سایت تخصص ویژه ای داریم و در این زمینه می توانیم به کسب و کار شما کمک کنیم. جهت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.