طراحان گرافیک با تفکر خلاق و استفاده استراتژیک از رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و فاصله، با چالشهای سخت مقابله میکنند. طراحان روی انواع مختلف پروژه های طراحی گرافیکی، ممکن است در آژانس ها یا در بخش بازاریابی یا خلاقانه یک شرکت یا به صورت فریلنسری کار کنند. با انواع مختلفی از تخصص های طراحی گرافیک در دسترس، در چهار بخش از رایج ترین زمینه ها آشنا میشویم.
1. طراحی هویت بصری و طراحی لوگو
دیزاینر متخصص در این زمینه، هویت های بصری تازه و قدرتمندی را برای برندها، سازمان ها، محصولات و… پیشنهاد و طراحی می کنند. فونتها ، رنگها، لوگوها در هویت برند نقشی اساسی دارند و به انتخاب ، چیدمان منحصربهفردی از رنگها، شکلها و طرحها نیاز دارند که برای نشان دادن برند تقریباً در همه جا استفاده میشود. از وبسایتها گرفته تا ساختمانهای شرکت و تبلیغات. هنگام ایجاد یا بهروزرسانی هویت برند، طراحان ممکن است کارت ویزیت، سربرگ، تبلیغات و…را با هویت جدید تولید کنند.
2. طراح بسته بندی
طراحانی که در طراحی بسته بندی کار می کنند باید اشتیاق زیادی به طراحی اشکال سه بعدی داشته باشند. کار آنها ایجاد طرح هایی است که از محصول در حمل و نقل محافظت می کند، چشم مصرف کننده را در یک فروشگاه به خود جلب می کند و پس از مشاهده از نزدیک، کاربران را متقاعد به خرید می کند. این نوع طراحی نه تنها شامل اسکچ های اولیه و کار کامپیوتری می شود، بلکه طرح شما را بر روی ماکت های فیزیکی آزمایش می کند تا هر زاویه بررسی شود. درک مواد بسته بندی و اثرات زیست محیطی آنها از دیگر جنبه های مهم این حرفه است.
3. طراح وب و موبایل
طراحان ممکن است بر روی هر یک از این دو حوزه تمرکز کنند. تا زمانی که استانداردها و بهترین شیوه های رسانه ای را که برای آن طراحی می کنند بدانند. در این حوزه،دیزاینر صفحات، طرحبندی و گرافیک برنامهها یا وبسایتها را طراحی میکنند و از نزدیک با کدنویسان کار میکنند. از امکانسنجی و عملکرد مناسب طرحهایشان اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین به ساختار و تجربه کاربری یک سایت یا برنامه کمک می کنند و تداوم، نظم و سادگی را در همه صفحات ایجاد می کنند. دانستن اصول کدنویسی به این حرفه کمک خواهد کرد. نقش های تخصصی تر در طراحی وب و موبایل شامل طراحی تجربه کاربر، طراحی رابط کاربری است.
4.طرح بندی و طراحی چاپ
طراحان صفحهآرایی و چاپ، تلاش میکنند تا تعادل کامل بین متن و گرافیک را بیابند. و طرحهایی را خلق کنند که هم از نظر زیباییشناختی دلپذیر و هم به راحتی برای مجلات، کتابها، روزنامهها، بروشورها، پوسترها و… قابل خواندن باشند. برای این دسته از طراحان، قرار دادن تصاویر و انتخاب فونت و رنگ های چاپی درست از اهمیت ویژهای برخوردار است. بهویژه هنگام کار با حجم زیاد متن. آشنایی با فرآیندهای چاپ و تولید نیز برای موفقیت در این حرفه ضروری است.
( برای دنبال کردن حرفه ای در طراحی گرافیک، به درک عمیقی از اصول و تکنیک های طراحی برای رسانه های مختلف و همچنین تجربه با انواع مختلف نرم افزارهای طراحی گرافیک نیاز دارید.)