راهنمای سئو, طراحی سایت

تجربه کاربری چیست؟ (USER EXPERIENCE)

تجربه کاربری یا UX چیست

فرض کنید شما یک دانشجو یا مالک یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید به رنگ‌ها و احساسات کاربران توجه کنید. شاید به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان یک وب‌سایت با ظاهری جذاب ایجاد کرد. تجربه کاربری (UX) چیست؟ به شما قول می‌دهیم که یادگیری این موضوع برایتان بیهوده نخواهد بود. پس تجربه کاربری (UX) با رفتارها، نگرش و احساسات افراد در رابطه با ظاهر و عملکرد یک محصول تعریف می‌شود. این مفهوم محدود به برنامه‌ها یا محصولات خاص نیست و هر کسی می‌تواند از تجربه کاربری در محیط کاری خود بهره‌مند شود. گرچه بیشتر درباره تجربه کاربری در زمینه اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها شنیده‌اید، استفاده از آن در سایر موارد نیز مفید است.

به یاد داشته باشید که هر شرکتی که یک محصول یا وب‌سایت دارد، باید به احساسات، علایق و نگرش‌های کاربران توجه کند تا زیبایی و کارآیی محصول خود را افزایش دهد. هدف اصلی تجربه کاربری، تولید محصولی است که با علایق فردی کاربران متناسب باشد.در این مقاله، ما وب‌سایت‌ها را در نظر گرفته‌ایم، اما این مفاهیم برای هر نوع محصولی قابل استفاده هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر با تجربه کاربری آشنا شویم تا برای سایت خود را ظاهری بهتر برای تعامل کاربران بدهید.

طراحی UX چیست؟

تجربه کاربری (UX) به تمام جنبه‌های تعامل کاربر با یک محصول اشاره دارد و هدف آن ایجاد تجربه‌ای مثبت برای کاربر است. برای مثال، اگر یک اپلیکیشن یا وب‌سایت داشته باشید، باید ظاهر زیبا و کاربرپسندی داشته باشد تا کاربر از استفاده آن لذت ببرد. همچنین تصور کنید می‌خواهید از سایت یا اپلیکیشن دیجی‌کالا یک محصول بخرید. اگر نتوانید به راحتی محصول مورد نظر خود را پیدا کنید، این یک مشکل جدی در UX است. تجربه کاربری باید طوری طراحی شود که کاربر به راحتی بتواند با سایت یا اپلیکیشن تعامل کند و دچار مشکل نشود.

تفاوت تجربه کاربری (UX) با رابط کاربری (UI) چیست؟

تجربه کاربری چیست؟ پس فرق UI با UX چیست؟ رابط کاربری (UI) به صفحه‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وب‌سایت، برنامه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی با آنها تعامل دارید. اما تجربه کاربری (UX) به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد ظاهر، زیبای و تعامل بهتر با آن اشاره دارد.

طراح تجربه کاربری کیست؟

آیا برای شما سوال شده که طراح UX کیست؟ یک طراح UX بر بهینه سازی تعامل بین کاربران یک وب سایت، اپلیکشن تمرکز می کند تا اطمینان حاصل کند که آنها قابل استفاده، لذت بخش، ساده و روان هستند. این شامل کارهایی مانند انجام تحقیقات ازکاربر، ایجاد پرسش نامه، طراحی وایرفریم و نمونه‌های اولیه، انجام آزمایش و تکرار برای بهبود تجربه کلی کاربری می باشد. هدف ایجاد وب سایت یا اپلیکیشنی است که استفاده ازآن آسان و رضایت بخش باشد و در نتیجه باعث راضایت مند ی کاربران شود. طراحی UX اغلب با طراحی UI همپوشانی دارد، اما در حالی که UX تجربه کلی را پوشش می دهد، UI به طور خاص بر روی عناصر بصری رابط تمرکز می کند.


معرفی مقاله پیشنهادی: اصول اولیه طراحی سایت چیست؟


اجزای تجربه کاربری چیست؟

طراحی UX نه تنها شامل سهولت استفاده از نرم افزار، بلکه طراحی تجربیات دیگر مرتبط با وب سایت یا اپلیکیشن نیز می باشد، به عنوان مثال: قابلیت دسترسی، ارزشمندی، پشتیبانی از افراد ناتوان و از مهم‌تر، طراح UX باید بتواند با ارائه راه‌حل‌هایی مرتبط، نقاط ضعیف و مشکلات را برطرف کند. از این گذشته، هیچ کس از وب سایت یا اپلیکیشنی استفاده نخواهد کرد که بدون تجربه کاربری می باشد. پس با ما همراه باشید تا با اجزای UX بیشترآشنا شوید.

طراحی تعاملی (INTERACTION DESIGN)

طراحی تعاملی (INTERACTION DESIGN) چیست؟

طراحی تعامل فرآیندی است که تعامل انسان و رایانه را به تجربه‌ ی انسانی‌تر نزدیک می‌کند. این کار با ارائه بازخورد به کاربران نهایی انجام می‌شود که می‌تواند از طریق انیمیشن، حالت کلیک روی دکمه، یا انتقال به صفحه دیگر باشد. این بازخوردها باعث می‌شود که تعامل با محصولات دیجیتال طبیعی‌تر و جذاب‌تر شود.

USABILITY یا کاربرد پذیری داشته باشد

کاربردپذیری (Usability) به معنای میزان آسانی و کارآمدی استفاده از یک محصول است. به طور کلی، کاربردپذیری به این معناست که یک کاربر چقدر می‌تواند به طور مؤثر و راحت با یک وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن تعامل داشته باشد. طراحان UX/UI این ویژگی را از مرحله اولیه طراحی (Wireframe) تا نسخه نهایی بررسی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصول به بهترین شکل ممکن قابل استفاده باشد.

قابل کشف یا Findable

یکی از جنبه‌های مهم طراحی تجربه کاربری (UX)، قابل کشف یا «قابل یافتن بودن» است. یعنی کاربران باید بتوانند به راحتی و سریع چیزی که دنبال آن هستند را در وب‌سایت پیدا کنند، چه از طریق جستجو و چه از طریق مرور سایت. این شامل بهینه‌سازی جستجوی سایت، طراحی منوهای ساده و استفاده از برچسب‌های واضح است. با این کار، تجربه و رضایت کاربران بهبود می‌یابد.

UseFul یا مفید باشد

UseFul یا مفید بودن ux

یکی دیگر از اجزای UX مفید بودن (UseFul) است که نقش مهمی در تجربه کاربری دارد. هرچقدر یک طرح ساده و روان باشد ارزش زیادی خواهد داشت و کاربر به راحتی به هدف خودش می رسد. اما فرض کنید یک سایت یا اپلیکیشن مفید نباشد، خوب کاربر به راحتی نمی‌تواند به هدف خود برسد. به طور کلی، موفقیت یک محصول به داشتن ارزش واقعی و سپس به سهولت استفاده از آن بستگی دارد.

Accessible یا قابل دسترس باشد

قابلیت دسترسی (Accessible) در طراحی UX به معنای ایجاد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که برای همه کاربران، حتی افراد با محدودیت‌های جسمانی، قابل استفاده باشد. طراحان باید نیازهای ویژه و زمینه‌های مختلف استفاده را درک کنند تا همه بتوانند به راحتی با آن تعامل داشته و وظایف خود را انجام دهند. در نتیجه، طرح باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن برای همه افراد مفید و قابل دسترس باشد.

ارزشمند یا Valuable باشد

ارزشمند بودن در اجزای UX بسیار اهمیت دارد و به معنای طراحی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که نیازها و انتظارات کاربران را در زمینه تعامل، دسترسی، عملکرد و جذابیت‌های بصری برآورده کند. طراحی‌های ارزشمند رضایت کاربران را تضمین کرده، بازخورد واضحی ارائه می‌دهند و در نهایت تجربه کلی کاربر را بهبود می‌بخشند و باعث تمایز از رقبا می‌شوند.

تجربه کاربری UX چگونه طراحی می شود؟

تجربه کاربری UX چگونه طراحی می شود؟

حال که با UI، اجزای UX، تفاوت UI و UX، و نقش طراح UX آشنا شدیم، سوال پیش می‌آید که آیا شما به عنوان صاحب سایت یا اپلیکیشن نیاز دارید این موارد را بدانید؟ پاسخ مثبت است. برای توسعه و بهبود برنامه خود، باید ایرادها و مشکلات آن را شناسایی کنید و با فرایند طراحی UX آشنا باشید. طراحی UX شامل تحقیق، استراتژی، نمونه‌سازی و تحلیل مشکلات است. با ما همراه باشید تا این مفاهیم را به طور کامل توضیح دهیم.

در صورت بروز هر گونه مشکل یا نیاز به بررسی وب‌سایت یا کسب‌وکار خود، می‌توانید به صورت آنلاین با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در روند کار شما را راهنمایی کنند.

تحقیق

تحقیق در مورد تجربه کاربری بسیار مهم است، زیرا شما با کاربران در ارتباط هستید و باید هدف، علایق و احساسات آن‌ها را بدانید و به آن‌ها پاسخ دهید. تحقیقات UX به شما کمک می‌کند نیازهای کاربران را بهتر درک کرده و بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهید. این تحقیقات می‌توانند در هر مرحله از فرآیند طراحی انجام شوند و داده‌هایی فراهم کنند که با بررسی آن‌ها می‌توانید درک بهتری از نیازهای کاربران داشته و در ساخت طرح اولیه موثرتر عمل کنید، که این به ارزشمندی طرح منجر می‌شود.

استراتژی

تجربه کاربری (UX) یکی از جنبه‌های حیاتی در طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. این فرآیند به کسب و کار ها کمک می‌کند تا تجربیات عملی، منطقی و معناداری برای کاربران ایجاد کنند. UX بر احساسات کاربران و میزان سادگی یا چالش‌برانگیزی استفاده از محصولات تأثیر می‌گذارد. برای اطمینان از پذیرش موثر UX در سازمان، به یک استراتژی مناسب نیاز است. این استراتژی می‌تواند تضمین کند که UX در همه جوانب ارتباط با مشتری در نظر گرفته شده و در نتیجه محصولات در بازار رقابتی محبوب باقی بمانند.

طراحی وایرفریم (طرح اولیه)

طراحی وایرفریم

بعد از تحقیقات و بررسی‌های لازم، وایرفریم‌ها (Wireframes) اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. آن‌ها پایه و اساس طراحی هستند که طراحی‌های اصلی بر اساس آن‌ها ساخته می‌شوند. وایرفریم‌ها حاوی تصاویر سیاه و سفید و متن خاکستری هستند که می توان با مداد روی کاغذ یا در گوشی های هوشمند نیز کشیده شوند که نمایانگر نمونه‌ای ازیک سایت یا اپلیکیشن می‌باشند. این طرح‌های اولیه لزوماً نیازی به طراح UX ندارند و شما خودتان نیز می‌توانید در ایجاد آن‌ها مشارکت کنید.

طراحی UI بر اساس وایرفریم

طراحی UI بر اساس وایرفریم

محصول نهایی

در این بخش، علاوه بر نقش طراح UX/UI، نقش توسعه‌دهنده نیز وجود دارد. طراح UX با مهارت‌های طراحی گرافیک، تصویرسازی، تئوری رنگ، ویرایش عکس و تایپوگرافی، اقدام به ایجاد طرح کلی از سیستم می‌کند. این طرح به عنوان موکاپی از طرح نهایی، نمونه‌ای آزمایشی و تأیید شده از تجربه و رابط کاربری (UX/UI) و مدلی از محصول نهایی است. در نهایت، طراحی نهایی توسط برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده وب یا اپلیکیشن پیاده‌سازی می‌شود.


چه زمانی به UX نیاز داریم؟

تجربه کاربری (UX) به رفتارها، نگرش‌ها و احساسات افراد نسبت به ظاهر و عملکرد یک محصول اشاره دارد و بهبود زیبایی و کارآیی محصول را هدف قرار می‌دهد. در حالی که رابط کاربری (UI) به عناصر بصری مانند دکمه‌ها و صفحه‌ها مربوط می‌شود، UX  در کل به تعامل کاربر می‌پردازد؛ همچنین طراحی UX شامل تحقیق، استراتژی، وایرفریم و نمونه‌سازی است و هدف آن ایجاد تجربه‌ای مثبت و کاربرپسند برای اپلیکیشن یا وب‌سایت است. پس از طراحی  UX، موکاپ‌های نهایی توسط طراح ایجاد شده و سپس توسط توسعه‌دهندگان پیاده‌سازی می‌شود.

ارتباط سئو با تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

ارتباط سئو با تجربه کاربری چیست

تا الان دانستید که تجربه کاربری (UX) چیست و چه تفاوتی با UI دارد. فهمیدیم که UX به تمام جنبه‌های تعامل کاربر با یک محصول اشاره دارد و هدف آن ایجاد تجربه‌ای مثبت برای کاربر است. و رابط کاربری (UI) به صفحه‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وب‌سایت، برنامه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی با آنها تعامل دارید. حال تصور کنید که شما یک سایت نیاز دارید و در کنار آن نیاز به سئو چه اتفاقی رخ خواهد داد.

پاسخ روشن است سئو یک مرحله استراتژی دارد در این مرحله ابتدا به تحقیق کلمات کلیدی می پردازیم و سپس به درک هدف کاربران که مهمترین بخش است اینکه یک کاربر از جستجوی یک عبارت دنبال چیست پس برای اینکه یک تجربه کاربری درست و اصولی برای یک وب سایت طراحی کنیم، نیاز به درک هدف کاربران داریم. ما در همین راستا شرکت نرم افزاری اینوه می‌تواند بهترین کمک را در پیشبرد هدف شما ارائه دهد. در صورت هرگونه سوال، لطفاً با ما تماس بگیرید. یا به صفحه سئوی سایت سر بزنید.

البته اگر شما نیاز به سفارش طراحی سایت با رابط کاربری اصولی و UI اختصاصی دارید، ما در مجموعه اینوه این خدمت را ارائه می دهیم و می توانید در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *