در دنیای کنونی کسبوکار، داشتن یک بیزینس پلن جامع و کامل نقشه راه اصلی و کلید موفقیت احتساب میشود. از آنجایی که علاوه بر مدیریت کسبوکار، جذب سرمایه گذاران نیز از اهمیت وافری برخوردار است. در واقع این بیزینس پلن است که به ما توانایی داشتن یک دیدگاه کاملا روشن و مشخصی را ارائه میدهد. حال ما میخواهیم این استراتژی مهم را تفسیر و به بیان مراحل و انواع بیزینس پلن ایده آل آن در کسب و کار بپردازیم؛ پس کمربندهای خود را محکم ببندید که سفرمان را به دنیای جذاب بیزینس پلنها آغاز کنیم.
بیزینس پلن چیست؟
این برنامه یکی از راهبردیترین اسناد اطلاعاتی است که میتواند نقشه راه کسبوکار شما را تعیین و مسیر را برایتان هموار کند. منظور از سند اطلاعاتی، تمام جزئیات مسیر کسبوکار شما است. از محصولات و خدماتی که ارائه میدهید تا مشتریها و مخاطبین شما و تمام آنچه که به آن نیاز دارید با تمام جزئیات و دقت قید میشود.
انواع بیزینس پلن چیست؟
تمام فعالیتها و اسناد روزمره ما، تنوع بخصوصی دارند و حال مطمئنا سوال اساسی، انواع بیزینس پلن چیست و دارای چه ابعادی است؟ ذهن شمارا نیز درگیر کرده است؛ اما نگران نباشید! ما این سوال و نگرانی شمارا با بیان انواع آن، به طور کامل و دقیق رفع میکنیم.
بیزینس پلن استارت آپ
تمام بیزینسها دوران شروع و ابتدایی را میگذرانند که در این برهه مهم، این نوع برنامه استارت آپی به کمک ما میآید که خود شامل توضیحات مرتبط با ایده، بازار هدف، مدل درآمدی و استراتژیهای اولیه برای جذب مخاطبین و در نهایت مشتری است.(حال ممکن است بدانید خود استارتآپ چیست؟ پس شما را به دانستن این مفهوم کاربردی دعوت میکنم.)
بیزینس پلن داخلی
این برنامه، همانطور که از اسمش مشخص است برای راهنمایی و کمک به مدیران و کارکنان به طور داخلی تمرکز دارد و منظور از کمک داخلی، برنامهای برای بهبود عملکرد و کارایی و اهداف میان مدت است، نه جذب سرمایهگذار. چراکه هدف ما از این نوع بهینهسازی داخلی تیم و شرکت است.
بیزینس پلن استراتژیک
تمام کسبوکارها و شرکتها نیازمند برنامه هستند. حال به این فکر کنید که شما صاحب یک شرکت بزرگ و با تجربه هستید، در این صورت چون کارهایتان گستردهتر است، نیاز شما به این برنامه نیز افزایش پیدا میکند. در این شرایط بیزینس پلن استراتژیک، با تعیین چشم انداز و استراتژیهای بلند مدت به کمک شما میرسد و با تحلیل دقیق بازار، رقبا و روند صنعت، شرایط پیشرفت را برایتان مهیا میکند.
بیزینس پلن رشد
همه ما در هر شرایطی که هستیم به دنبال یک آرمان پیشرفت و رشد در عرصه خود هستیم.این نوع نیز با هدف گسترش بیزینس و کسبوکار، طراحی شده است تا برنامههای مالی، معرفی محصولات جدید و شرایط بازار را برای ما ارائه دهد.(در امتداد این قسمت به چگونگی روند افزایش فروش خود نیز توجه کنید و از سایتهای معتبر به پردازش و بررسی اطلاعات بپردازید.)
چرا به بیزینس پلن احتیاج داریم؟
پس از پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست؟ و پرداختن به انواع آن؛ چرایی نیاز به آن، از جمله سوالات مهم هر بیزینسمن و صاحبان کسبوکار است. همه ما در تمام فعالیتهای خود، نیازمند یک نقشه راه هستیم و چه موضوعی مهمتر از کسبوکار و بیزینس ما؟ از طرفی دانستن کمکهای آن:
- اهداف مشخص و روشنی داشته باشیم: تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت.
- جذب سرمایه: برای ارزیابی و ارائه کسب و کارمان به سرمایه گذاران و وام دهندگان، بیزینس پلن به کمک ما میآید.
- تحلیل ریسک: ریسکهای احتمالی را شناسایی و مدیریت میکند.
- مدیریت منابع: تنظیم درست زمان و منابع.
چه زمانی به بیزینس پلن نیازمند میشویم؟
در طی کسبوکارمان در زمانهایی مانند:
- راه اندازه کسبوکار جدید: برای داشتن یک برنامه کامل و همه جانبه.
- تغییر استراتژی: هنگامی که میخواهیم کسبوکارمان را تغییر یا گسترش دهیم.
- سرمایه گذاری: زمانی که به دنبال یک تامین کننده مالی و سرمایه گذار جدید هستیم.
چگونه بیزینس پلن طراحی کنیم؟
اما چگونگی طراحی یک برنامه درست و راهبردی شامل آیتم های بخصوصی است:
نوشتن خلاصه طرح
ارائه کلی اطلاعات و اهداف که این قسمت مانند یک چشم انداز اجرایی، عمل میکند و شامل توضیحاتی از کسب و کار، اهداف اصلی، بازار هدف و امتیازات رقابتی است.
توضیح کسب و کار
بیان شفاف و دقیق نوع فعالیت و ارزش افزوده.
در مورد پتانسیل بازار تحقیق کنیم
شناخت نیازهای بازار و مشتریان و روند پیشروی آن.
تجزیه و تحلیل رقیبها
بررسی رقبا و تشریح نقاط قوت و ضعف آنها. در این بخش داشتن استراتژیهایی برای برتری در بازار هدف از قسمتهای مهم در این روند است. سعی کنید با بررسی فعالیتهای رقبای خود، به پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر خود کمک کنید.
شرح محصول و خدمات
بیان و توضیح دقیق ویژگیها و مزایای محصول و خدمات کسبوکارمان و بیان اینکه چرا ما باید منتخب مشتریان شویم.
استراتژی بازاریابی و فروش
داشتن برنامهریزی برای جذب مخاطبین و مشتری. ارائه خدمات پس از فروش برای تبدیل مشتریان به مشتری دائمی.
اطلاعات مالی خود را در نظر بگیریم
تعیین دقیق آمار هزینهها و درآمدهای مورد نظر. این بخش کمک میکند تا پتانسیلهای مالی کسب و کارمان را ارزیابی کنیم.
مدیریت و فرهنگ سازی
داشتن تاکید و توجه بر روی فرهنگ سازمانی و ساختار مدیریتی که اهمیت بهبود بهره وری و محیط کار را بیان میکند.
درخواست بودجه
تعیین نیازهای مالی کسبوکار و نحوه سرمایه گذاری و استفاده از آن به همراه توجیهات لازم و بازدهی که همراه خواهد داشت.
تنظیم اسناد و مدارک
جمع آوری تمام اطلاعات و مستندات تکمیلی.
یک بیزینس پلن ایده آل شامل چه مواردی است؟
یک بیزینس پلن ایدهآل بایستی ویژگی های بخصوصی داشته باشد تا بتواند اهداف و استراتژی کسبوکار را تشریح کند و اطلاعات ضروری به شکل جامع و کامل بیان کرده و توجیه کند.
که برای داشتن اطلاعات کافی و الزامی، میتوانید به قسمتهای بالا و همچنین انواع بیزینس پلن، در مقاله مراجعه کنید. چراکه تمام نکات الزامی را برایتان قرار داده و توضیح دادهایم.
با ترسیم این برنامه راهبردی یک ابزار دقیق و کامل برای پیشروی در کسبوکارتان خواهید داشت و بیزینس پلن علاوه بر کمک به روشنی مسیر و شفاف سازی اهداف و استراتژیهای کسبوکارتان، کمک میکند تا ذهنی باز و آرام در بیزینس خود داشته باشید و بتوانید رشد سریعتری رو تجربه کنید. از طرفی آگاهی سریع از تغییرات بازار یک سکوی پرتاب دیگری برایتان خواهد ساخت.
پس مطمئناً صرف یک زمان حساب شده، بر روی بیزینس پلنتان از اهمیت بالایی برخوردار است و سبب درخشش شما در میان رقبای کاری میشود و قدرت و رشد بیشتری به کسبوکارتان میبخشد.