ممکن است روزانه چندین ارباب رجوع وارد فروشگاه شما بشوند. و پس از بازدید آنجا را ترک کنند. بدون اینکه خریدی انجام دهند و از خودشان ردپایی بگذارند.
جالب است بدانید ۲ الی ۳ درصد این افراد درصورتی که بازاریابی حرفهای انجام داده باشید خرید میکنند.
ما با شناخت انواع سرنخ و تولید سرنخ میتوانیم این نرخ تبدیل به فروش را تا ۴۰ درصد افزایش بدهیم. لطفا ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا بیشتر در مورد تولید سرنخ و تبدیل آنها به فروش اطلاعات کسب کنید.
سرنخ فروش (sale lead) چیست؟ و چگونگی تولید سرنخ؟
تعریف سرنخ: سرنخهای فروش به افرادی گفته میشود که ممکن است در آینده از خدمات و محصولات شما استفاده کنند و به مشتری تبدیل شوند. این وظیفه واحد فروش است که این سرنخها را رتبهبندی کنند و آنها را به مشتری تبدیل کنند. راههای مختلفی برای تولید سرنخها وجود دارد از جمله استفاده از پیامک انبوه، ایمیل مارکتینگ، حضور در شبکههای اجتماعی، راهاندازی وبسایت و… که در ادامه آنها را بررسی کردهایم.
انواع سرنخ فروش چیست؟
سرنخها با توجه به سطح شناختشان از شرکت و خدمات محصولات شما، میتوانند به دو نوع تقسیم شوند:
انواع سرنخ: سرنخهای سرد
این افراد هرگز از شرکت شما خدمتی نگرفتهاند، محصولات شما را نمیشناسند و حتی اسم کسبوکار شما به گوششان نخورده است.
انواع سرنخ: سرنخهای گرم
این نوع از سرنخها شرکت شما را میشناسند. به خدمات و محصولات شما ابراز علاقه میکنند؛ شاید این کار را با بازدید و تعامل با سایت یا شبکههای اجتماعی یا جواب به ایمیل شما انجام دهند. این افراد بدون اینکه خودشان متوجه شوند به خدمات شما نیاز دارند. پس در نتیجه از تماسی که با آنها برقرار میکنید، تعجب نمیکنند چون قبلا به روشهایی با کسبوکار شما در ارتباط بودهاند.
فرق سرنخها (مشتریان راغب) با مشتریان بالقوه در چیست؟
اصلیترین تفاوت سرنخ یا مشتری راغب با مشتری بالقوه این است که مشتری راغب ممکن است قصد خرید داشته یا نداشته باشد ولی مشتری بالقوه حتما قصد خرید دارد! چه از ما و چه از رقبای ما.
سرنخها ممکن است جزو مشتریان هدف ما باشند، ممکن است نباشند! یا حتی بعد از مکالمه با آنها متوجه شویم که نیازی به خدمات ما ندارند؛ حتی ممکن است بودجه کافی را نداشته باشند.
مشتریان بالقوه کسانی هستند که قبلا از این خدمات یا محصولات ما استفاده کردهاند و دوباره قصد خرید دارند و به خدمات ما نیاز دارند. کافیست آنها را متقاعد کنید تا از شما خرید کنند.
راههای تولید سرنخ چیست؟
یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش فروش، تولید سرنخهای گرم یا باکیفیت است. ما به سختی میتوانیم به افرادی که شناختی از خدمات ما ندارد، محصول یا خدمتی بفروشیم.
محتوا متقاعد کننده و باکیفیت
محتوا و تولید محتوا متقاعدکننده خوب، جزو بهترین روشهای تولید سرنخ فروش میباشد؛ طبق گزارش HubSpot’s محتوا و سئو سایت بهترین بازگشت سرمایه را در جاری به ارمغان آورده است.
رایان رابینسون، موسس و مدیر عامل RightBlogger میگوید که بازاریابی محتوا و سئو به شما این امکان را میدهد که به جای استفاده از تبلیغات مستقیم که اغلب آزار دهنده هستند سرنخهایی را جذب کنید که از قبل علاقهمند به خدمات شما هستند.
ایمیل مارکتینگ و پیام انبوه
ایمیل، امکانی خوب برای دسترسی به کسانی هست که از قبل برند، محصول یا خدمات شما را میشناسند. از آنجایی که قبلاً در لیست شما مشترک شدهاند، خیلی راحتتر میتوانید آنها را به خرید دعوت کنید.
شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی بسترهای بسیار مناسبی برای جذب فالور و تولید سرنخ هستند؛ از جمله اینستاگرام که قابلیتهایی همچون لینکدهی در بیو و استفاده از لینک در استوری را فراهم کرده است. شما میتوانید به راحتی بازدیدکنندگان استوری را به صفحه ورود در سایتتان هدایت کنید و آنها را مجاب به خرید در زمانهای مختلف بکنید.
برای وبلاگ پستهای آموزشی بنویسید
علاوه بر محتواهای متقاعد کننده در کنار این، بهتر است مقالات آموزشی رایگان در سایت خود قرار دهید و به مخاطبان خود آگاهی دهید. این موضوع علاوه بر جذب سرنخ به برندینگ شما نیز کمک میکند.
پیشنهاد تخفیفها یا ارائه نسخه رایگان از محصول
تخفیفها پایه ثابت سایتهای فروشگاهی هستند ولی باز هم بعضی از تخفیفات شگفتانگیز و شوکهکننده، مشتریان را ترغیب به بازدید از سایت و گذاشتن ردپا میکنند. اینگونه تخفیفها باعث تولید سرنخ میشود. اما اگر خدمتی ارائه میدهید میتوانید یک بازه زمانی معین برای استفاده رایگان از نسخه آزمایشی تعیین کنید تا سرنخ ها را شناسایی کنید.
نحوه آشنایی مشتریان با شما را بدانید
هر سرنخ فروشی که با شما ارتباط میگیرد؛ بهتر است نحوه آشنایی با شما را، بیان کند. این اطلاعات بسیار ارزشمند، در سیستم CRM شما ثبت میشود و در آینده میتوانید از این دادهها گزارشات مختلفی دریافت کرده و به شناخت دقیقتر از مشتری برسید.
احتمالا این مقاله برایتان مفید باشد: مدیریت ارتباط با مشتری یا نرم افزار CRM چیست؟
برگزاری وبینارها
وبینارهای رایگان یا به صورت محدود رایگان، یکی از راههای تولید سرنخهای فروش باکیفیت بالاست. که شما میتوانید برای برگزاری وبینارهای خود از سایتهای ایوند، ایسمینار، اسکای روم استفاده کنید. همچنین برای طراحی درست لندینگ پیج میتوانید از خدمات طراحی سایت اینوه استفاده کنید.
چگونه سرنخهای فروش را مدیریت کنیم؟
برای اینکه نتیجه موثری از سرنخهای فروش تولید شده بگیرید. نیاز به دستهبندی مدیریت صحیح و پیگیریهای منظم داشته باشید. به این منظور بهترین راه استفاده از نرم فزارهای CRM است.