امروزه دنیای کسب و کار با پیشرفت چشمگیری که به واسطه اینترنت نصیب خود کرده است؛ برای هر قسمت استراتژی های خاصی نیز دارد. یکی از قسمتهای مهم در کسب و کار ها، داشتن سایت البته با سئو درست و قوی است. تا بتواند مخاطبین بیشتری را جذب و بازدید گسترده تری بگیرد.
حال نکته مهم در این روند، دانستن مراحل استراتژی سئو و توانایی تدوین آن است؛ اما نگران نباشید اکنون در مقاله پیشرو به تشریح و یادگیری این مهارت ضروری و مهم و انواع استراتژی سئو، می پردازیم.
استراتژی سئو چیست؟
استراتژی سئو شامل مجموعه اقداماتی است. که صاحبان وب سایت و کسب و کار ها برای قابل مشاهده شدن وب سایتشان در نتایج بالاتر و افزایش ترافیک و رتبه بندی در موتور های جستجو گر، مانند( گوگل) انجام می دهند تا فرصت فروش محصول و بازدید محتوایشان افزایش پیدا کند.
مقاله مرتبط و مفید حتما مطالعه شود: چگونه فروش خود را چند برابر کنیم؟
انواع استراتژی سئو به چهار دسته پر اهمیت تقسیم میشود:
این استراتژی نیز مانند سایر فعالیت ها دارای تکنیک ها و انواع بخصوصی است.
سئو داخلی
نحوه بهینه سازی محتوا و ساختار، ارتباط مستقیم با صفحات وب سایت دارد؛ به طوری که افزایش رتبه بندی سایت و کلمات کلیدی در این بخش خلاصه میشوند و شامل عناصری مانند:
- استفاده صحیح از کلمات و کلیدواژه ها بهینه سازی عنوان و متا تگ ها
- استفاده صحیح از تگ های هدینگ(H¹.H².H³)
- بهینه سازی URLها و لینک های داخلی
سئو خارجی
نوع دوم در انواع استراتژی سئو، متعلق به سئو خارجی است؛ که از اسمش هم میتوان تشخیص داد که خارج از وب سایت انجام می گیرد تا بهینه سازی رتبه بندی آسان تر شود. که این قسمت هم شامل مواردی مانند:
- جذب لینک های ورودی با کیفیت از وب سایت های دیگر(لینک بیلدینگ) فعالیت در شبکه های اجتماعی و تبلیغات محتوایی
- ایجاد روابط با دیگر وب مسترها و وب سایت ها
که این موارد به وب سایت شما کمک می کند تا از نظر موتور های جستجو گر قابل اعتماد به نظر برسد و در نتیجه رتبه وب سایت ما بالاتر برود.
سئو فنی
این نوع از انواع استراتژی سئو به زیرساخت سایت مرتبط بوده و شامل بهینه سازی جنبه های فنی سایت است؛ به طوری که میتوان گفت معماری وب سایت متعلق به استراتژی سئو فنی است که شامل موارد زیر است:
- سرعت بارگذاری صفحات امنیت سایت SSL
- بهینه سازی برای موبایل ساختار های درستXML و نقشه سایت
سئو فنی یا تکنیکال به قدری در پروسه استراتژی سئو حائز اهمیت است که میتوانید با آن در مقاله سئو تکنیکال یا فنی بطور کامل آشنا شوید.
سئو محتوا
این مرحله از مراحل استراتژی سئو، بر روی صحت و کیفیت محتوا، تاکید دارد.
که شامل:
- تولید محتوای ارزشمند و مرتبط استفاده صحیح از کلیدواژه ها
- به روزرسانی منظم محتوا برای حفظ کیفیت
- محتوایی که تولید می کنید، بایستی برای مخاطبین مفید و کاربردی باشد تا بتواند مشکلات آنها را رفع و به نیازهایشان پاسخ صحیح را بدهد.
در مجموع باید محتوایمان به قدری مجذوب کننده باشد تا بتواند حس خوب و آموزش نکات ملزم را به مخاطب انتقال کند.
در آخر برای بهینه سازی وبسایت خود، بخاطر داشته باشید که استراتژی هر سایت بسته به کسب و کار متفاوت است. این موضوع باید توسط یک سئوکار حرفه ای برای کسب و کارتان انجام شود
تا رشد و بهینه سازی سایت بدرستی انجام شده و سبب افزایش فروش و دیده شدن شما شود.
مراحل ایجاد استراتژی سئو
اکنون در سال ²⁰²⁴ هر چیزی که در اطراف خود میبینید حاصل گسترش و رشد و بروزرسانی ایده ها و استراتژی های قبلی بوده است. و همانطور که علوم مختلف ثابت نمانده و درحال پیشروی و روبه بهتر شدن هستند؛ قطعا سئو و استراتژی های آن نیز از این موضوع بی بهره نمی مانند. اکنون ما به بررسی روش های تدوین و مراحل ایجاد استراتژی سئو در بروز ترین شرایط تا به کنون، می پردازیم.
تولید لیست کلید واژه ها
اولین و ابتدایی ترین گام در مراحل استراتژی سئو، شناسایی و جمع آوری کلید واژه هایی است که مخاطبین بتوانند از طریق آنها به شما دسترسی پیدا کنند. که لازمه آن تولید محتوایی منطبق با نیاز کاربران است. در کلید واژه ها به دو نوع از آن”کلید واژه های بلند” و “کلید واژه های کوتاه” خواهید رسید. انواع طولانی و بلند آن، کاربرد کمتری نسبت به نوع کوتاه و کمتر آن دارد. حال بهتر است برای 10 کلمه کلیدی حدودی خود از ابزار هایی مانند Semrush یا Ubersuggest استفاده کنید تا برای مرحله بعدی آمادگی لازم را داشته باشید.
بررسی صفحه اول گوگل
مطالعه نتایج در صفحه اول گوگل مرتبط با کلیدواژه های هدف، از راه های مهم استراتژی سئو است. که یک نمودار ذهنی در رابطه با محتواهای جالب توجه و متمایز کننده برای رتبه های بالاتر را برایتان ایجاد میکند.
باتوجه به این نمودار ذهنی، شما میتوانید به وسیله آنها به نتایج مورد نظر برسید. در این قسمت نیز می توانید از وب سایت SERP استفاد کنید، که با ابزارهای متنوع میتواند مسیر شمارا هموارتر کند.
شناسایی رقیب های کاری
برای داشتن استراتژی بهتر و مشخص تراز میان راه های استراتژی سئو، می توانید به بررسی نقاط ضعف و قوت سایت های رقیب و استراتژی سئو آنها بپردازید. تا محتوای تولیدی شما پر قدرت و جذاب تر باشد.
در تولید محتوا از تقلید نترسید! این بررسی سایت های رقیب و مرتبط است که میتواند هم نتایج بهتری به شما بدهد و هم شمارا در داشتن محتوای منحصربهفرد همراهی کند.
تولید محتوای باکیفیت و دقیق
از مولفه های کلیدی در تولید محتوا میتوانیم به تولید محتوای باکیفیت و دقیق اشاره کنیم. که منظور از این محتوا، محتوایی ست که بتواند اطلاعات کاربردی و ارزشمندی به مخاطبتان منتقل و نیاز های او را برآورده کند.
در این قسمت میتوانید با ایجاد جذابیت های بصری و استفاده از نمودار ها و طراحی هایی با گرافیک بالا، مفاهیم را آسان تر و راحت تر به مخاطبین خود انتقال دهید.
ایجاد قلاب
عنوان و مقدمه محتوای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه باید مخاطب را برای ادامه مطالعه و پیشروی در سایت شما ترغیب کند. به عبارت دیگر داده های محتوای شما یک نوع قلاب هستند؛ که میتوانند لینک سازی را در داخل محتوای شما انجام دهند و مسبب امتداد حضور مخاطب در سایت و محتوای تولیدی شما باشد.
بهینه سازی سئو داخلی
مرحله بعدی پس از تولید محتوا در راه های استراتژی سئو، بهینه سازی داخلی آن است که این موضوع شامل بهینه سازی تگ ها، لینک های داخلی و ساختار محتوایی است.
این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بایستی در طی این روند از پیوندهای پربازدید و ترند، استفاده شود.
بهینه سازی برای هدف جستجو
اینکه بتوانید هدف جستجو و پاسخدهی درست را در طی محتوا خود رعایت کنید و از چارچوب آن خارج نشوید، اهمیت بالایی دارد. باید بتوانید در طی این روند به نیازهای مخاطب به طور کامل و دقیق پاسخ دهید و از توضیحات اضافی بپرهیزید.
لینک سازی برای صفحات خود
اکنون در این گام از راه های استراتژی سئو، بایستی به محتوای خود لینک داده و از مقالات جانبی و سایت پشتیبانی استفاده کنید. تا باعث افزایش اعتبار صفحات و بهبود تجربه کاربر شده و هر دو نوع آن( هم داخلی و هم خارجی) به بهبود سئو کمک میکند.
بهبود و بروزرسانی محتوا
امروزه تمام آنچه که میبینید از دستگاه ها گرفته تا علم و اینترنت، همه و همه در حال پیشرفت است؛ پس بهبود و بروزرسانی سایت نیز از قسمتهای مهم کار است. تا با داشتن نقاط منحصربهفرد و جذاب در رقابت باقی مانده و رتبه های وبسایت خود را افزایش دهید.
تدوین و داشتن یک استراتژی قوی سئو که طبق یک برنامه منسجم پیش برود. قطعا میتواند هدف های تجاری و اجرایی شما را حقیقی کند و با اجرای مطالب ذکر شده حتم داشته باشید که میتوانید به بهبود رتبه و بازدید وبسایت خود کمک کرده و نتایج خوبی را رقم بزنید. مطمئنا داشتن استمرار کافی در برنامه استراتژی سئو و تیم خود، فاتح قله های موفقیت برای شما خواهد بود.