راهنمای سئو

سئو تکنیکال یا فنی چیست؟ (Technical SEO)

سئوی تکنیکال چیست

آیا می دانید سئو تکنیکال یا فنی چیست یا چه کاربردی دارد؟ اصلا چرا سئو فنی لازم است؟ سئو تکنیکال یا فنی و به اختصار انگلیسی Technical SEO، از مراحل اولیه در انجام سئوی یک وب سایت محسوب می شود. این مرحله از سئو که گاهاً سئوی فنی نیز نامیده می شود، روی قسمت هایی مثل هاست، دامنه، حجم صفحات، سرعت بارگذاری صفحات، حجم تصاویر، تعداد فایل های استاتیک مانند CSS و JS، بهینه بودن نسخه موبایل و… تمرکز دارد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا سئوی فنی را بیشتر مورد، بررسی قرار دهیم لطفاً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید؟

پیش نیاز این مقاله

پیشنهاد میکنم قبل از خواندن این مقاله، مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

  • سئو چیست؟ در این مقاله به بررسی توضیح سئو و اینکه چرا یک وبسایت به SEO نیاز دارد پرداختیم.

سئو تکنیکال یا فنی چیست؟

سئو تکنیکال چیست

الان که می‌دانید SEO چیست، و شامل چه زیر آیتم‌هایی می‌باشد، احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر خواهد کرد: تکنیکال سئو یا فنی چیست؟ برای پاسخ به این سوال اول این جمله را با دقت بخوانید:

یک میز غذاخوری در نظر بگیرید، این میز غذاخوری(سئو تکنیکال یا فنی) بدون داشتن غذا(سئو) به هیچ دردی نمی‌خورد، یعنی عملا سایت ما یک مغازه است که همیشه درب آن بسته می باشد.

بنابراین برعکس همین قضیه نیز در موضوع بحث ما صدق می‌کند. یعنی اگر این میز(Technical SEO) ضعیف باشد، اتفاقی که می افتد این است که میز شکسته و تمام غذاها از روی آن ریخته و عملا دیگر این غذا بدرد نمی‌خورد.

بنابراین با خواندن این متن می توان از آن چه الهامی گرفت؟

اگر سئوی فنی ما ضعیف باشد، همه کارهایی که برای سئو انجام دادیم از روی میز ریخته و از بین می روند. و تمام کارهای قبلی بی اثر خواهند شد و سایت ما رتبه نخواهد گرفت.

سئوی تکنیکال شامل چه قسمت هایی می شود؟

الان قسمت های سئوی فنی یا تکنیکال سئو یک سایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نام دامنه (Domain name)

نام دامنه مهمترین قسمتی است وبمستر یک سایت باید در انتخاب آن اصولی عمل کند. یک دامنه خوب می‌تواند در سئو تاثیر گذار باشد. به فرض مثال یکی از فاکتورهای مهم در نام دامنه انتخاب نام کوتاه می باشد. برای انتخاب بهترین نام دامنه پیشنهاد میکنم از مقاله راهنمای انتخاب نام دامنه دیدن کنید.

ساختار آدرس‌ها در تکنیکال سئو (URL Structure)

بعد از انتخاب نام دامنه درست، نوبت آن می‌رسد تا ساختار URL های خود اصولی و اصلاح کنیم. یعنی ساختار در آدرس ها مانند آدرس مقالات، صفحات، برچسب ها، دسته بندی ها و… باید یک ساختار مشخص و استانداردی را دنبال کند.

نقشه سایت در سئوی فنی (Sitemap)

نقشه سایت، در یک قالب و مدل مشخصی که استاندارد دارد، تمام آدرس ها و دیگر اطلاعات محتوای سایت را در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می دهد تا ربات های جستجوگرها در سایت براحتی خزش کنند. برای اینکه بتوانید نقشه سایت خود را بسازید از مقاله ساخت نقشه سایت دیدن کنید. نقشه سایت در سئوی فنی بسیار اهمیت دارد و باید از سالم بودن فایل آن اطمینان حاصل کرد.

فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئوی تکنیکال

این فایل با نام robots و با پسوند txt ایجاد می‌شود که شامل دستوراتی است که موتورهای جستجو آن را درک می‌کنند. مثلا می توان گفت که صفحه X را ایندکس نکند. برای یادگیری کامل این فایل از مقاله آموزش و ایجاد فایل robots.txt دیدن کنید.

کاهش حجم، تعداد و سایز تصاویر و تاثیر آن در تکنیکال سئو

فشرده سازی تصاویر در سئو تکنیکال

یکی از مهمترین تکنیک های تاثیر گذار در سئوی فنی یک سایت کاهش حجم و سایز تصاویر می باشد. همچنین باید از تعداد زیادی تصاویر استفاده نکنیم.

استفاده از تصاویر زیاد باعث می‌شود تا حجم صفحات، همچنین تعداد درخواست های ارسالی به سرور، بیشتر شده و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحه را کاهش یابد.

به منظور اطلاعات بیشتر و راهنمای کاهش تصاویرِ سایت بدون افت و کاهش کیفیت لطفاً به مقاله راهنمای کاهش حجم تصاویر سایت مراجعه کنید.

کاهش تعداد و ادغام فایل‌های استاتیک (JS,CSS) در تکنیکال سئو

فشرده کرن حجم فایل های css در سئوی فنی

از فایل CSS به عنوان استایل دهی و زیبایی ظاهر یک سایت در کنار فایل JS استفاده می‌شود. اگر تعداد این فایل‌ها زیاد باشد، تعداد درخواست‌هایی که به سرور فرستاده خواهد شد بیشتر شده و در نتیجه سرعت لود صفحات را کاهش می دهند.

این کاهش سرعت در سئو، سیگنال‌های منفی به گوگل می‌فرستد و در نتیجه سایت خود را در نتایج گوگل نخواهید یافت.

بهترین کار این است که تعداد فایل های CSS و JS را کاهش داده و آنها را با یکدیگر ادغام کنیم سپس فایل مورد نظر را فشرده کنیم.

منظور از فشرده سازی فایل CSS فشرده سازی حجم آن نیست. بلکه حذف فاصله ها و خطوط اضافه در آن می باشد.

به منظور فشرده سازی، بهینه سازی و ادغام فایل های CSS و JS مقاله مربوط به فشرده سازی و ادغام فایل های CSS و JS را مطالعه کنید.

بررسی خطاهای 404 در تکنیکال سئو

کافی است با حذف یک صفحه از سایت، یک ارور 404 ایجاد کنید و اگر این صفحه را به یک صفحۀ دیگری ریدایرکت نکنید، در سئو تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

خطای 404 در سایت و تکنیکال سئو

بررسی ریدایرکت های 301‌

همانطور که اشاره شد برای از بین بردن ارورهای 404، باید آنها را به صفحات دیگری از نوع 301 ریدایرکت دهیم، در صورتی که تعداد این ریدایرکت ها بیشتر شود، زمانی برای ریدایرکت شدن هرکدام از آنها صرف خواهد شد، در نتیجه سرعت لود صفحات پایین خواهد بود. پس این مورد نیز در سئوی تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که اگر به آن توجه نشود، منجر به دریافت سیگنال‌های منفی از گوگل خواهیم کرد.

برای مدیریت ریدایرکت های 301 می توانید از مقاله مدیریت ریدایرکت های 301 دیدن کنید.

بهینه سازی کدهای سمت سرور

در صورتی که کدهای سمت سرور سایت ما بصورت اصولی و با رعایت استانداردهای سئو نوشته نشده باشد، سرعت صفحات را کاهش داده و در نتیجه منجر به دریافت امتیاز منفی از گوگل خواهد شد. برای انجام این عمل نیاز به یک برنامه نویس ماهر دارید تا این کار را برای شما انجام دهد. تیم ما در این زمینه متخصص های مجربی را اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید این مرحله را براحتی پشت سر بگذارید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با پشتیبانی تماس بگیرید.

بهینه سازی دیتابیس

بهینه سازی دیتابیس در سئو فنی یک سایت

بهینه سازی دیتابیس یکی از مهمترین بخش های یک وبسایت در سئو تکنیکال محسوب می‌شود. در دیتابیس اطلاعات بسیار حساس و حیاتی مانند اطلاعات کاربران، محصولات خریداری شده، فاکتورهای ایجاد شده، پست‌ها و… نگهداری و مدیریت می‌شوند.

فرض کنید در صفحه ورود یک سایت قرار دارید و قصد دارید وارد حساب کاربری خود شوید. در اینصورت نیاز است تا شما اطلاعات کاربری مانند شماره موبایل و کدتایید را وارد کنید.

پس از اینکه اطلاعات کاربری را وارد کردید اطلاعات به سرور فرستاده شده و صحت آنها بررسی می‌شود در اینصورت اگر دیتابیس ما بهینه نباشد، سرعت پاسخی که از سمت سرور به سمت کلاینت می‌رسد، پایین خواهد بود. دقیقا اینجاست که باید بفکر بهینه سازی دیتابیس با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای بهینه سازی باشیم.

هاست و کاربرد آن در سئو فنی چیست

اولین چیزی که به نظر می‌رسد باید در تکنیکال سئو یا سئوی فنی به آن توجه داشت، هاست می‌باشد. هاست شبیه این است که شما یک رستوران با ظرفیت 300 نفره دارید و دنبال پذیرایی از 1000 نفر هستید. برای داشتن یک سایت با ظرفیت بالا نیز باید هاست مناسبی را انتخاب کنید.

صرفا استفاده ما از عبارت ظرفیت، میزان فضای آن نیست، بلکه قدرت پردازنده، رم و… در آن بسیار مهم است. برای اینکه بتوانید بهترین هاست را برای سایت خود انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله مربوط به نحوه انتخاب هاست مناسب را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *